Je bent aan het ondernemen en wil dat je bedrijf online beter gevonden wordt, dan is SEO schrijven misschien wel dé oplossing voor jou. Je hebt er vast al eens iets over gehoord en gelezen, maar wat is SEO schrijven nu eigenlijk? En hoe kun jij daarmee aan meer klanten voor je bedrijf komen? No worries, ik leg het je hieronder uit.
Wat is SEO schrijven nu eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization en als je SEO schrijft, schrijf je dus eigenlijk gewoon webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Daarbij maak je gebruik van een specifieke strategie, zodat je teksten (en dus ook je website) hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komen. En zorg je voor meer organisch verkeer op je website... yay, gratis bezoekers!
SEO schrijven doe je in blogartikelen - zoals deze ;) -, productomschrijvingen en andere webpagina's. Wat is SEO schrijven, als je het mij vraagt? Een fijne mix van goed schrijven en slimme (maar niet supermoeilijke) trucjes, waarbij je rekening houdt met het zoekgedrag van je doelgroep. Zo kun je gratis websitebezoekers aantrekken die ook nog eens geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Fijn toch?
Waarom jij ook SEO zou moeten schrijven
SEO schrijven is een vorm van marketing. Langetermijnmarketing om precies te zijn. En heeft een enorme impact op de bezoekersaantallen van je website. Grote bedrijven besteden maandelijks bakken met geld aan hun SEO-optimalisatie. Maar gelukkig kun je ook vrij gemakkelijk voor noppes beginnen!
Dit zijn de voordelen van SEO schrijven:
SEO schrijven vergroot je zichtbaarheid
Door je teksten SEO te schrijven, vergroot je de kans dat je hoger in Google komt wanneer er op je aanbod gezocht wordt. Dat zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor meer naamsbekendheid.
Je bent makkelijk te vinden
Wat nog een voordeel van SEO schrijven is? Wanneer je doelgroep in zoekmachines zoekt naar je producten of diensten, ben je lekker makkelijk te vinden. Hallo, meer omzet!
SEO is een duurzame investering in je marketing
Goed geschreven en geoptimaliseerde webteksten kunnen nog jaren later bezoekers opleveren. Daar tegenover kan het ook wel even duren voordat je de eerste echte resultaten van je SEO ziet.
Het kost vaak minder dan bij betaalde advertenties
Don't get me wrong: ook SEO bijhouden kan wat kosten. Veel ondernemers besteden het uit, omdat er best wat tijd in zit. Ook de technische SEO wordt vaak uitbesteed, want dat is het moeilijkste deel.
Wat is de beste manier om SEO te schrijven?
Bij het SEO schrijven is het belangrijk om de juiste technieken en stappen te volgen. Dat zorgt namelijk voor een optimaal resultaat! Dit zijn de belangrijkste onderdelen van een SEO-geoptimaliseerde tekst:
Begin met een zoekwoordenonderzoek
Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Dat zijn de woorden en zinnen die ze intypen om informatie, producten of diensten te vinden. Deze zoekwoorden vormen de basis van je SEO-strategie. Klik hier om m'n gratis zoekwoordentemplate te downloaden, zodat je zelf aan de slag kunt met een eigen zoekwoordenonderzoek.
Ga op zoek naar de reden dat mensen iets opzoeken
Niet alle zoekopdrachten zijn hetzelfde. Mensen zoeken met verschillende intenties en als je deze intenties goed begrijpt, kun je je teksten daarop afstemmen.
Dit zijn de belangrijkste zoekintenties:
- Mensen zoeken naar informatie (bijvoorbeeld “wat is SEO schrijven?”).
- Mensen zoeken naar een specifieke website of pagina.
- Mensen onderzoeken producten of diensten voordat ze een aankoop doen (bijvoorbeeld “beste SEO-tool”).
- Mensen zijn klaar om te kopen (bijvoorbeeld “SEO copywriter”).
Wanneer je de intentie van je doelgroep begrijpt, kun je hierop inspelen met de juiste informatie.
Zorg voor een goede structuur en leesbaarheid
Een goede SEO-tekst is niet alleen geoptimaliseerd voor zoekmachines, maar ook prettig leesbaar voor je bezoekers. Maak bijvoorbeeld gebruik van korte alinea’s, koppen (H1, H2, H3) en bullet points in je tekst. Dat helpt de lezers (maar ook de zoekmachines) om snel en effectief door de kennis te bladeren.
Maak gebruik van de juiste zoekwoorden
Dankzij het zoekwoordenonderzoek weet je waarop je doelgroep zoekt. Nu snap ik best dat je wilt weten wat de beste manier is om deze SEO-woorden in je tekst op te schrijven. Kies voor elke pagina of blog één hoofdzoekwoord en plaats die vervolgens in:
- De titel van je tekst (H1).
- De eerste 100 woorden van je pagina of blog.
- Enkele tussenkoppen (H2 of H3).
- En op een natuurlijke manier door de hele tekst heen.
Per 100 woorden raad ik ongeveer één zoekwoord aan. Maar... zoekmachines letten ook op keyword stuffing. Dat is het onnatuurlijk (en te veel) gebruiken van zoekwoorden. Schrijf daarom altijd voor de lezer en niet de zoekmachine en zorg dat de tekst lekker fijn leest.
Plaats interne en externe links
Veel ondernemers weten niet dat links in je tekst ook bijdragen aan de SEO-waarde van je pagina. Zorg daarom voor interne links, die verwijzen naar andere relevante pagina’s op je eigen website. En externe links naar betrouwbare bronnen, want die geven een extra laag waarde aan je tekst en maken je content betrouwbaarder.
Bonus: als er andere (betrouwbare) websites naar jouw website linken, groeit de ranking van je website nog sneller!
Vergeet je afbeeldingen niet!
Afbeeldingen maken je content aantrekkelijker en zorgen voor een fijne leeservaring voor je websitebezoekers. Ook je afbeeldingen neem je daarom mee in je SEO-optimalisatie. Optimaliseer je afbeeldingen door bestandsnamen en alt-teksten toe te voegen die relevant zijn. Dit helpt zoekmachines om je afbeelding te begrijpen en draagt bij aan je SEO-score. Bovendien kun je zo ook makkelijk bij Google Afbeeldingen gevonden worden. Een win-win!
Mijn tips voor succesvol SEO schrijven
Zo, nu zit je hoofd waarschijnlijk vol met allemaal SEO kennis. Maar no worries, we zijn er bijna! Hieronder vind je nog een paar praktische tips waarmee je je SEO nog meer kunt verbeteren.
Schrijf voor de lezers en niet voor Google
Zoekmachines worden steeds slimmer en belonen teksten die waardevol zijn voor de lezer. Zorg er daarom altijd voor dat je content duidelijk en prettig leesbaar is. En boordevol waardevolle kennis zit.
Optimaliseer ook je metabeschrijving
De metabeschrijving is het korte stukje tekst dat onder je paginatitel verschijnt in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat hij uitnodigend is en voeg er een call-to-action aan toe. Zo klikken 'Google-laars' sneller op jouw website dan die van de concurrent!
Blijf up-to-date met SEO-trends
SEO verandert continue. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Zo passen zoekmachines regelmatig hun algoritmes aan. Dus wat nu goed werkt, kan over een paar maanden achterhaald zijn.
Blijven meten
Gebruik tools zoals Google Analytics om de prestaties van je SEO-teksten te meten. Zo ontdek je welke teksten het goed doen en waar er ruimte is voor verbetering.
You got this!
Wil je een keertje sparren over de SEO-teksten van je website? Vraag dan een gratis call met mij aan via de onderstaande knop!
Coverfoto: Ahmed