top of page

Wat is een email funnel? Zo kun je zelf aan de slag!


wat is een email funnel

Je bent vast al eens in een email funnel belandt. Na het downloaden van een gratis e-book bijvoorbeeld, of het achterlaten van je e-mailadres is ruil voor 10% korting. Een goedgeschreven funnel helpt je om een authentieke relatie met je lezers op te bouwen, waardoor zij uiteindelijk tot een aankoop overgaan. Maar wat is een email funnel precies, en hoe zet je er zelf een op? In deze blog deel ik daar alles over en geef ik je praktische tips om er zelf een te maken.


In het kort:


Wat is een email funnel precies?


De email funnel is een ontzettend populaire vorm van korte termijn marketing. In zo'n reeks van geautomatiseerde e-mails, leid je de lezer (versneld) door de verschillende fases van de klantreis. Zo kom je vaak in een funnel terecht na het downloaden van een gratis e-book of het bekijken van een online masterclass. Vanaf de eerste mail werkt de verzender aan het opbouwen van vertrouwen door het geven waardevolle informatie. Met als uiteindelijk doel - je raadt het al - het aanzetten tot een aankoop.


Een email funnel stel je vaak eenmalig op, waardoor het je enorm veel tijd bespaart als drukke ondernemer. Maar daar wil ik wel een kanttekening bij plaatsen. Wil je echt alles uit je funnel halen? Dan is het belangrijk dat je hem blijft bijschaven. Maar daarover vertel ik je straks meer.


De fases van een email funnel


Voor optimaal resultaat is het belangrijk dat je emails de lezers door de eerste 3 tot 4 fases van de klantreis begeleiden (bewustwording, afweging, aankoop, retentie & loyaliteit). Organisch kan een potentiële klant wel jaren over deze klantreis doen, maar met een email funnel versnel je dat proces.


Dit zijn de vier fases waaruit je funnel bestaat:


  1. Bewustwording: In deze eerste fase introduceer je jezelf en je merk aan de lezers. Je deelt je brandstory en biedt waardevolle content die aansluit bij de interesses van de lezers. Zo kun je handige tips, persoonlijke inzichten of gratis bronnen (zoals je eigen podcasts) delen.


  2. Afweging: In deze tweede fase weet de lezer inmiddels dat je genoeg kennis en vaardigheden bezit om hen te kunnen helpen. Nu is het tijd om je specifieke aanbod te doen. Dit kan een product zijn, een dienst, of een oplossing die inspeelt op hun behoeften.


  3. Aankoop: In de volgende fase stimuleer je de lezer om actie te ondernemen. Geef ze bijvoorbeeld een leuke korting of bonus en neem hun laatste twijfels weg. Dit is het moment dat je lezers tot een aankoop overgaan.


  4. Binding: En dit is vaak het moment dat een funnel stopt. Je hebt de business cursus van € 1.500,- gekocht om vervolgens niets meer van die ene coach te horen. In deze volgende fase is het belangrijk om je klant betrokken te houden, met bedankmails of extra tips. Dit zorgt ervoor dat de klant sneller overgaat tot een herhaalaankoop. En dat wil je!


klantreis in email funnel


De inhoud van je funnel


Om echt alles uit je funnel te halen, is het belangrijk dat je genoeg tijd vrijmaakt om een inhoudelijk sterke funnel te schrijven. Met welk doel schrijf je de funnel? Welk aanbod wil je verkopen? En aan wie? Een goede email funnel bestaat uit minimaal 7 e-mails die tenminste de eerste 3 van de bovengenoemde fases doorlopen.


Dit zijn de 7 e-mails die er in je funnel horen:


  • E-mail 1: Welkomstbericht en het delen van de lead magnet.

  • E-mail 2: Deel meer over jezelf, je missie en je bedrijf.

  • E-mail 3: Herinnering aan de lead magnet en deel waardevolle tips of inzichten.

  • E-mail 4: Benadruk het probleem dat je lead magnet nog niet heeft opgelost.

  • E-mail 5: Deel de oplossing voor het probleem (je aanbod).

  • E-mail 6: Een herinnering aan je aanbod, denk aan het beantwoorden van veelgestelde vragen of het delen van klanttransformaties.

  • E-mail 7: Een herinnering aan je aanbod. Vergeet de urgentie niet te benadrukken!


Bouw een succesvolle funnel in 6 stappen


Hieronder deel ik de 6 stappen voor het bouwen van een succesvolle email funnel:


Stap 1: Kies de juiste lead magnet

Je lead magnet is de manier waarop jij straks de e-mailadressen van potentiële klanten (ook wel leads) gaat verzamelen. Vaak is dat een gratis weggever, zoals:

  • Een e-book of checklist

  • Een online masterclass

  • Een videotraining

Maar ook een goedkoop product, zoals een gids voor € 9,- kan een goede lead magnet zijn.


Stap 2: Maak een opt-in pagina

Een opt-in pagina is de pagina waarop je potentiële klanten hun e-mailadres kunnen achterlaten in ruil voor de lead magnet. Een goede opt-in bevat tenminste:

  • Een pakkende en goedgeschreven titel

  • Korte bullet points met de voordelen van je lead magnet

  • Een duidelijke call-to-action, zoals 'Download Nu'.

Je potentiële klanten komen vaak via social media, zoekmachines of ads op je opt-in pagina terecht. Bedenk vooraf hoe je dat proces kunt optimaliseren.


Stap 3: Bedenk de inhoud van je funnel

Hierboven deelde ik de 7 e-mails die je funnel in ieder geval moet bevatten. Slim is om ze vooraf te schrijven, zodat je de funnel kunt automatiseren. En niet na elke opt-in een losse mail hoeft te versturen.


Stap 4: Automatiseer je funnel

Gebruik een e-mailmarketingprogramma, zoals Mailchimp of MailBlue, om je funnel te automatiseren. Hierdoor worden mails op het juiste moment verstuurd, gebaseerd op het gedrag en de acties van de ontvanger. Dat scheelt jou weer werk! Zorg ervoor dat er maximaal 2 dagen tussen je mails zitten. Bij langer groeit de kans dat je lead interesse verliest en je mails als irritant gaat ervaren.


Stap 5: Personaliseer en segmenteer

Omdat niet elke potentiële klant hetzelfde is, raad ik je aan om je funnel in groepen te verdelen, bijvoorbeeld:

  • Leads die klikken op een specifieke link.

  • Leads die een product hebben bekeken, maar niet hebben gekocht.

Door content te personaliseren, vergroot je de persoonlijke touch en zullen je potentiële klanten, sneller tot een aankoop overgaan. Let op: dit betekent natuurlijk wel meer voorwerk. Maar daar tegenover staan prachtige resultaten!


Stap 6: Test en optimaliseer

Zo, nu staat je funnel online, maar dan ben je nog niet. Nu is het belangrijk dat je ook de verschillende onderdelen van je funnel gaat testen, zoals:

  • De onderwerpregels, welke zorgen ervoor dat meeste mensen klikken?

  • De timing tussen e-mails, moet je misschien wat langer wachten voordat je de volgende mail verstuurd?

  • De inhoud van je mails, welke zorgen voor de meeste verkoop?

  • En natuurlijk ook je call-to-action.



stappen succesvolle email funnel

Wil je een keertje sparren over je email funnel? Vraag dan een gratis call met mij aan via de onderstaande knop!




Coverfoto: John Diez

bottom of page