Een landingspagina heeft vaak één belangrijk doel, namelijk meer sales! Je wil je product of dienst in de spotlight zetten, zodat je potentiële klanten denken: die moet ik hebben. Maar voordat je enthousiast die prachtige landingspagina de lucht in gooit, zijn er een paar belangrijke elementen die je niet mag vergeten. Hieronder licht ik die kort toe. Scrol dus snel verder.
Het doel van een landingspagina is eigenlijk altijd het omzetten van websitebezoekers in leads of klanten. Soms zijn de bezoekers al leads of reeds klanten, maar bij deze tips ga ik even van het eerste uit. Van je aanbod hebben ze dan op het moment van binnenkomen nog maar weinig voorkennis. Maar samen brengen wij daar verandering in. Zodat ze straks fans van je aanbod worden en tot een koop overgaan.
Dit zijn de belangrijkste elementen van je landingspagina:
1. Een ge-wel-di-ge afbeelding
Je landingspagina begin je vaak - het ligt ook een beetje aan je voorkeur - met een pakkende afbeelding. Niet gek, want uit onderzoek is gebleken dat een afbeelding ervoor zorgt dat je headline 10% vaker wordt gelezen. Hij moet dan wel boven de geschreven tekst geplaatst worden. En natuurlijk ook de lezer aanspreken. Maar die 10% maakt een enorm verschil, vergeet die afbeelding dus niet!
2. Een pakkende headline
Daarna volgt een pakkende headline! Mijn favoriete onderdeel in het tekstschrijven, maar stiekem ook de moeilijkste. Heb je hem in één keer opgeschreven? Herlees hem dan nog een keer of 10. Want er is een grote kans dat je een nog véél betere kunt verzinnen.
Je headline is namelijk dé manier om de aandacht van je websitebezoekers te trekken. Schrijf hem dus zo op dat de lezer zich gelijk aangesproken voelt. En een extra tip: benoem in deze headline het grootste verlangen van je ideale klant. Zoiets als: Zeg je 9-5 op en vlieg eindelijk naar Bali voor je allereerste workation! Wedden dat ze blijven lezen.
3. Call to action
Een ander belangrijk onderdeel van je landingspagina zijn je CTA's, oftewel Call to Action. Dit is een slimme marketing truc, waarmee je jouw websitebezoeker precies vertelt wat ze moeten doen. Zo'n CTA kan je sales wel met 161% verhogen. Ja, je leest het goed :). De CTA zet je vaak neer in de vorm van een knop, met zoiets als 'koop nu' of 'bestel direct'. Maar mag ook iets persoonlijker, zoals 'ja, ik wil op workation naar Bali!'.
4. Social proof
Social proof is weer net zo'n marketingterm als CTA, maar draait eigenlijk helemaal om het bewijs dat jij kunt leveren wat je belooft. Maar dan niet uit je eigen mond, maar die van je klanten. Denk hierbij aan reviews of casestudies. Alles om je websitebezoeker ervan te overtuigen dat je heus wel de beste keuze bent. Er zijn namelijk al zoveel mensen tevreden over je. En ja, ook social proof vergroot je sales enorm. Al vanaf zo'n 34%!
5. Waarde
En wat je ook absoluut niet mag vergeten is het bieden van waarde! Dan kun je alle andere belangrijke elementen van een landingspagina wel verwerken, maar zonder echte waarde te bieden in je tekst, kom je niet erg ver. Spreek je doelgroep daarom aan op hun pijnpunten én verlangens en vertel ze precies waarom jij de persoon bent die hen kan helpen. En don't forget: het gaat minder om hoe je product of dienst werkt en veel meer om het uiteindelijke resultaat. Want dat is waarom je bezoekers op je website belanden. Die willen resultaat.
Met deze elementen heb je al een prachtige landingspagina! Maar zorg ook voor een reponsieve mobiele website, snelle laadtijd en goede navigatie. Maar dat laat je waarschijnlijk aan je websitebouwer over ;).
You got this!
Of wil je toch liever authentieke en converterende teksten voor een complete website ontvangen?
Als ervaren copywriter zet ik jouw woorden voor je op papier en schrijf ik de webteksten die jouw ideale klant gelijk overtuigen. Zo kun jij eindelijk jouw expertstatus claimen en vaker samenwerken met de klanten die je hart sneller doen kloppen.
Foto door Karolina Kaboompics