Call-to-action. Het is iets wat je als ondernemer steeds vaker langs ziet komen. Maar wat is de betekenis van zo'n CTA eigenlijk? En hoe schrijf je er zelf één die overtuigd? Je leest het hier.
De betekenis van call-to-action (CTA)
De term zegt het eigenlijk al, een call-to-action is een oproep tot actie. Je zet de lezer tot actie aan en brengt je (potentiële) klanten in beweging. Of het nou om een website gaat, een e-mailcampagne of een post op Instagram, een call-to-action zorgt voor resultaat. Om een goede CTA te kunnen schrijven, moet je eerst je doelgroep kennen. Wat brengt ze in beweging? En waar gaan ze goed op?
Een paar voorbeelden van CTA's die je vast langs hebt zien komen: 'klik hier', 'lees meer' of 'download'. Maar met deze woorden ben je er nog niet, daarom leg ik hieronder uit hoe je nou precies een goede call-to-action schrijft. Want nu je de betekenis van een call-to-action weet, kun je lekker zelf aan de slag!
1. Wees lekker specifiek
Als mensen vinden we het fijn om verteld te worden wat we moeten doen. Vooral op het internet willen we passief zijn. Met een goede CTA speel je daar feilloos op in. Maar dan moet hij wel duidelijk en concreet zijn. En specifieke instructies bevatten, want met vaag taalgebruik kom je er niet. Denk aan CTA's als: 'Klik op de link in onze bio om je voor het membership-programma aan te melden' of 'Ontdek hier onze nieuwste collectie'.
2. Maak de call-to-action persoonlijk
Gaat het om het bedienen van je klanten, dan draait het allemaal om hen. Ze zijn helemaal niet geïnteresseerd in jouw kant van het verhaal. Ze willen weten wat je voor hen kunt betekenen en hoe je dat gaat doen. Maak daarom gebruik van woorden als 'jij' en 'jouw' in je CTA's. Je klanten voelen zich daardoor meer betrokken en zullen sneller tot actie overgaan.
3. Kies voor actieve werkwoorden
Denk even terug aan de betekenis van call-to-action. We willen onze lezers tot actie aanzetten. Maak daarom altijd gebruik van actieve werkwoorden, zoals 'ontdek', 'ervaar' of 'koop'. Deze woorden motiveren de lezer om onmiddellijk actie te ondernemen. En bijvoorbeeld over te gaan tot een koop.
4. Creëer een gevoel van urgentie
Als je wist dat de iPhone morgen uit de schappen wordt gehaald en vandaag de allerlaatste kans is om hem te bemachtigen, dan ren je - als Apple fan - waarschijnlijk meteen naar de winkel. Zo werkt het ook bij CTA's. Door de lezer het gevoel van urgentie te geven, zijn ze eerder geneigd om actie te ondernemen. Fijn toch? Gebruik daarbij termen als 'beperkte tijd' of 'exclusief aanbod' voor het beste resultaat.
5. Geef ook iets terug
Het klikken op die knop moet natuurlijk wel iets opleveren. Als de lezers weten dat ze ergens waarde uit zullen halen, zijn ze eerder geneigd om actie te ondernemen. Vertel daarom altijd wat ze voor hun actie terugkrijgen. Denk aan een speciale aanbieding, waardevolle informatie of exclusieve toegang.
Succes gegarandeerd! Kom je er toch niet helemaal zelf uit? Stuur me dan gewoon een berichtje.